Cât om mă socot, duc pe frunte toţi spinii,
Şi crucea mi-o port, ca şi când aş zbura,
Căci omul e om cât mai are opinii,
Aceasta-i opinia mea.

Adrian Păunescu

marți, 3 august 2010

F16

MIG-urile 21 din dotarea armatei române sunt antice.
Atât de vechi încât ucid.
Cumpărate de la ruşi înainte de '89, aceste aparate de zbor erau, la vremea aceea, între primele 10 avioane de luptă din lume.
"Modernizate" în anii '90 pe mulţi bani şi rebotezate "Lancer", ele au devenit cu timpul, datorită uzurii morale şi fizice, adevărate capcane pentru piloţi. Accidentele tragice se cunosc, fiind intens mediatizate. Incidentele aproape cotidiene au fost trecute sub tăcere de către mai marii Ministerului Apărării.
Se impunea, astfel, înnoirea "flotei" de avioane militare a României, mai ales că apartenenţa la NATO impune anumite standarde de dotare.
Zis şi făcut.
Se organizează licitaţii, se discută, se negociază şi se alege... F16 "la mâna a doua". Adică avioane deja folosite de către armata americană care, în loc să fie casate, sunt "retehnologizate" şi vândute.
Nu contest calităţile acestor aparate de zbor. Nu sunt iniţiat în domeniul aeronauticii militare. Întreb doar de ce a fost ales un avion proiectat şi fabricat în anii '70 în locul unuia din 1994, cum ar fi Eurofighter Typhoon?
Şi chiar şi aşa, admiţând că, pentru Eurofighter Typhoon, costurile de întreţinere şi exploatare sunt mai mari, o simplă căutare pe Internet ar fi arătat "specialiştilor" din CSAT şi Ministerul Apărării că firma "Lockheed Martin" încă mai produce F16. E drept, că nu pentru armata americană, care este dotată cu aparate mai moderne, ci pentru "export customers".
Deci, de ce nu cumpără armata română avioane F16 NOI?
Părerea mea este că situaţia este identică cu cea din 2003, atunci când România "îşi moderniza armata" cu două fregate second-hand, de data aceasta din Marea Britanie.
Numai că atunci era vorba de 116 milioane de lire sterline şi nu eram în criză, nu tăiam salarii şi pensii, nu concediam sute de mii de oameni.
Acum, pentru avioanele F16, România va plăti 1,3 miliarde de dolari pe timp de criză şi când ne împrumutăm zeci de miliarde de euro.
A!
Şi încă ceva.
Pe site-ul http://en.wikipedia.org/wiki/General_Dynamics_F-16_Fighting_Falcon, cea mai scumpă variantă de F16 ar costa, NOU, 26,9 milioane de dolari. Înmulţit cu 24 de avioane, atât cât intenţionează România să cumpere, înseamnă 645,6 milioane de dolari.
645,6 MILIOANE DE DOLARI 24 AVIOANE F16 NOI-NOUŢE.
În varianta "românească", 24 de avioane second-hand costă 1,3 miliarde de dolari, adică 54,16 milioane de dolari bucata.
Cum nu îmi vine să cred că aceste avioane sunt "de colecţie", ca să le crească valoarea în timp, sau dotate cu un creier propriu, ca să acumuleze "plus valoare" prin experienţă de luptă, şi nicio "retehnologizare" nu poate face un avion vechi să coste dublu cât unul nou, părerea mea este că această "achiziţie" este încă o "şmenărie" a acualei puteri, menită să plătească datoriile către "Unchiul Sam" urmare a susţinerii în lupta pentru prezidenţiale.
Poate unii vor susţine că avioanele costă atât de mult pentru că vin cu armament, muniţie, stagii de pregătire etc.
Nu ţine!
Multe din aceste "facilitaţi" sunt oferite de producător în mod gratuit, iar muniţia nu cred să coste cât un avion nou, că doar nu luăm acum muniţie pentru un război mondial.
Însă, surpriză!
După ce a pus la cale şmenuiala, Guvernul României s-a trezit că nu are bani pentru ea. Adică nu are cei 1,3 miliarde de dolari.
Şi pun şi eu o întrebare:
Cât de prost trebuie să fii ca să plănuieşti atât de mult şi cu atâtea "eforturi" un "tun" de miliarde, şi să uiţi să îţi asiguri, de la bugetul de stat, banii pe care urmează să îi furi?
Guvernul ăsta nici să fure cum trebuie nu se pricepe.
Vai de capul lor!
Vai de soarta noastră!
Singurul câştig (deşi nu atât de mare pe cât l-ar fi meritat) este pentru piloţii români, care vor avea ocazia să zboare cu nişte aparate care să nu le mai pună inutil viaţa în pericol.
Sper!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Înaintea publicării, comentariul dumneavoastră trebuie aprobat.