Cât om mă socot, duc pe frunte toţi spinii,
Şi crucea mi-o port, ca şi când aş zbura,
Căci omul e om cât mai are opinii,
Aceasta-i opinia mea.

Adrian Păunescu

miercuri, 23 mai 2012

Scrisoare către CNA, de la un cetățean care este

Am citit un articol publicat de către domnul Radu Tudor pe blogul domniei sale. Așa a apărut ideea acestei ”letere”. Iat-o:

Doamnelor și Domnilor
din
Consiliul Național al Audiovizualului

Subsemnatul Mihai Enescu, cetățean român prin naștere, plătitor de taxe către stat și consumator moderat de produse mass-media, vă adresez rugămintea de a vă da demisia.
Personal, consider că instituția din care faceți parte și dumneavoastră ca indivizi v-ați depășit în mod flagrant și grosolan atribuțiunile, încălcând cu bună știință și rea credință principiile care au stat la baza înființării acestei instituții.
Dumneavoastră nu aveți nici dreptul și (în unele cazuri) nici ascendentul moral sau intelectual pentru a decide ce este bine și ce nu este bine să văd eu la televizor sau să aud la radio. De asemenea, nu aveți dreptul de a hotărî când trebuie să deschid televizorul sau radioul pentru a urmări emisiunea preferată.
Prin acțiunile dumneavoastră îmi încălcați mie, cetățeanului, mai multe drepturi fundamentale și mă insultați în mod direct, fapt care vă transformă într-o instituție de cenzură arbitrară și, din punctul meu de vedere, inutilă și periculoasă. Vă voi explica:
1. Acțiunile dumneavoastră îmi încalcă mie, cetățean, dreptul la informație, drept garantat prin art. 31 din Constituția României.
Eu nu vă pot permite să decideți în locul meu ce informații trebuie să aflu, ce nu trebuie sau nu am voie să aflu, când, cum, prin ce mijloace sau sub ce formă trebuie să îmi parvină informația. Eu (nu dumneavoastră) decid dacă o informație este corectă, morală, pertinentă și dacă îmi este de folos sau nu. Prin sancționarea/închiderea unor posturi de televiziune/radio sau prin stabilirea unor ”liste” cu teme, persoane, categorii de persoane sau perioade de timp ”bune” sau ”rele”, dumneavoastră îmi afectați acest drept. Vă aduc la cunoștință faptul că, asemeni majorității cetățenilor români, nu v-am delegat să aveți grijă de ceea ce urmăresc la radio sau televizor. Nu îmi amintesc să fi votat pe nici unul dintre dumneavoastră pentru o funcție bine plătită în CNA.
2. Prin închiderea/sancționarea/impunerea subiectelor posturilor de radio și televiziune (indiferent dacă, în termeni concreți, nu urmăresc sau nu agreez anumite posturi sau emisiuni) îmi încălcați, de asemenea, dreptul la libertatea conștiinței, drept garantat de art. 29 din Constituția României, unde se prevede că ”libertatea gândirii și a opiniilor (...) nu pot fi îngrădite sub nici o formă. Nimeni nu poate fi constrâns să adopte o opinie...”. Prin faptele dumneavoastră, oferindu-mi doar ceea ce considerați dumneavoastră a fi ”bun”, mă obligați să fiu de acord cu dumneavoastră. De asemenea, conform aceluiași articol, am dreptul de a asigura educația copiilor mei potrivit convingerilor mele. Astfel, îmi revine atât obligația de a le asigura o educație conformă normelor morale și legale universal acceptate, dar și dreptul de a alege eu (nu dumneavoastră) modul în care voi face acest lucru. Deoarece eu (nu dumneavoastră) sunt responsabil legal, material și moral pentru copiii mei și niciunul dintre angajații CNA nu este posesorul vreunui certificat de ”deținător al adevărului absolut”, consider că ați comis și comiteți un abuz.
3. Dumneavoastră îmi încălcați dreptul la liberă exprimare, drept garantat de art. 30 din Constituția României. Asta se întâmplă indirect, ca un corolar al încălcării drepturilor susmenționate, deoarece având acces doar la o parte din informații conform unor criterii strict subiective stabilite de către domniile voastre, nu mă pot exprima pertinent și argumentat cu privire la subiectele de interes public. În acest fel mă expuneți riscului ca, prin opiniile mele exprimate în condițiile descrise anterior, să aduc atingere în mod nejustificat drepturilor altor persoane.
5. ”Activitatea” instituției din care face parte mă insultă în mod direct deoarece mă consideră incapabil să discern ce e bun și ce nu e bun pentru mine și pentru familia mea. Atâta timp cât eu, ca majoritatea românilor, nu am instituită o curatelă asupră-mi prin care o instanță să decidă că nu sunt capabil, din diverse motive, să discern eu pentru mine și care să vă numească pe dumneavoastră drept ”curatori”, consider că sunt singurul care poate decide când, dacă și ce emisiune radio sau TV urmărește.
6. Vă consider o instituție de cenzură arbitrară, inutilă și periculoasă deoarece singurele criterii după care vă conduceți sunt propriile păreri, având aroganța de a vă impune părerile personale drept norme juridice. Personal nu am găsit nici un motiv logic pentru care părerea oricăruia dintre dumneavoastră, cu privire la mass-media, este mai pertinentă decât a mea. Inutilitatea activității pe care o ”prestați” rezidă și din faptul că fiecare om are propriul ”CNA” reprezentat de creier și propriul sistem de sancționare reprezentat de telecomandă. Iar în condițiile în care orice interziceți dumneavoastră la televizor sau radio este accesat de milioane de oameni pe internet, iar societățile de cablu refuză să vă ia în seamă deciziile și nu li se întâmplă nimic, instituția dumneavoastră devine de un penibil înfiorător.
De asemenea, vă consider o instituție periculoasă, pentru că numirea dumneavoastră în funcție și regulile după care vă ghidați sunt foarte generale, neexistând absolut nici un criteriu de competență. Sunteți numiți și vă desfășurați activitatea pe unicul criteriu al bunului plac al câtorva, pentru a impune reguli pentru toți.
Pericolul rezidă în aceea că dumneavoastră hotărâți ceea ce pot eu vedea și asculta, fără ca eu, cetățean, să am un control asupra dumneavoastră ca instituție. Deci, cel puțin teoretic, dumneavoastră puteți decide ca eu să nu mai văd și să nu mai ascult nimic. Și, judecând după ”activitatea” dumneavoastră recentă, asta devine din ce în ce mai evident o chestiune de ”când”, mai mult decât de ”dacă”.
Având în vedere cele spuse de mine mai sus, vă adresez încă o dată de a demisiona din funcțiile pe care le ocupați.
Vă solicit acest lucru asigurându-vă totodată că eu, cetățean român prin naștere, plătitor de taxe către stat și consumator moderat de produse mass-media, mă voi strădui să am grijă singur de mine.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Înaintea publicării, comentariul dumneavoastră trebuie aprobat.